Math Quotes

"If people do not believe that mathematics is simple, it is only because they do not realize how complicated life is."
~John Louis von Neumann


Ahad, 1 Jun 2014

8. Assessment (Pentaksiran)

Pentaksiran merupakan satu proses mendapatkana maklumat dan seterusnya membuat penghakiman serta pertimbangan tentang produk sesuatu proses pendidikan. Pentaksiran ialah satu proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menginterprstasi maklumat tentang pembelajaran seseorang pelajar bagi sesuatu tujuan (LPM, 2000). Pentaksiran juga merupakan satu proses untuk mendapatkan gambaran tentang prestasi pembelajaran seseorang pelajar dalam sesuatu subjek atau aktiviti pembelajaran dan aktiviti mentaksiran ini akan dijalankan secara berterusan.


ARTIKEL 1

Pautan: The Role Of TVET Teachers In School Based Assessment Of Vocational Electives Subjects at SMK Dato Onn Batu Pahat, Johor

Artikel ini berkisar tentang kaijan perlaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah di SMK Dato Onn Batu Pahat Johor salah satu sekolah luar bandar di Johor. Pentaksiran dalaman akan menentukan bentuk soalan yang boleh dinilai oleh guru dan kemudian akan diukur pencapaiannya.

Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) berkesan dalam sistem pelajaran masa kini, bukan sahaja pelajar di nilai secara penilaian sumatif malahan penilaian berterusan akan dilaksanakan. Pandangan daripada semua pihak yang terlibat sangat perlu PBS dilaksanakan. Perubahan dasar pendidikan sangat penting untuk merelisasikan PMR dimansuhkan dan di ganti dengan PBS sepenuhnya.

Perkembangan dan perubahan yang berlaku dalam bidang pendidikan hari ini menuntut perubahan perspektif masyarakat terhadap peperiksaan di Malaysia. Kredibiliti guru hendaklah diiktiraf oleh semua pihak. Ini kerana guru mempunyai kualiti,kewibawaan, kelayakaan, ketelusan dan kebolehpercayaan yang melayakkan mereka melaksanakan PBS ini. Pendekatan ini juga akan meningkatkan persepsi masyarakat terhadap profesion perguruan dan memartabatkan profesion ini.


ARTIKEL 2

Pautan: Pentaksiran Alternatif Menuju ke Arah Transformasi Sistem Pentaksiran di Malaysia

Artikel ini membincangkan tentang pentaksiran yang dilaksanakan di sekolah dan bilik darjah merujuk kepada proses pengumpulan, analisis, sintesis dan interpretasi keseluruhan maklumat berkaitan pengajaran dan pembelajaran. Ini bertujuan untuk membantu pihak sekolah dalam membuat keputusan bagi meningkatkan serta mencapai matlamat dalam pengajaran dan pembelajaran.Pentaksiran dijalankan untuk mengetahui kekuatan dan kelemahan pelajar secara berterusan.

Pada pendapat saya pentaksiran adalah salah satu aspek yang penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pentaksiran alternatif adalah satu keperluan dan kepentingan untuk melakukan transformasi dalam sistem pentaksiran negara. 


ARTIKEL 3

Pautan: Pentaksiran Pembelajaran dalam Pendidikan

Artikel ini memaparkan kaedah pentaksiran pembelajaran dalam pendidikan yang bertujuan untuk meningkatkan motivasi pelajar untuk belajar dengan lebih baik. Pentaksiran adalah penting kepada pelajar sebagai maklum balas dari hasilan pentaksiran untuk memahami dan memberi tumpuan bagi meningkatkan aspek berkaitan pembelajaran mereka. 

Pentaksiran dapat dijadikan refleksi kepada guru tentang keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran dan seterusnya mengatasi kelemahan diri dalam cara penyampaian pengajaran. Malah, dengan bantuan guru, pelajar boleh mengharapkan tugasan pentaksiran dalam pembelajaran sebagai pentas untuk mempamerkan kompentensi atau kebolehan dan juga halatuju persembahan dalam pembelajaran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan